tisdag 13 oktober 2009

Dålig avokadosäsong

Igår begick jag avokadobrott. Efter att ha varit runt i tre affärer så ledsnade jag på alla stenhårda avokados. Samtliga gröna små bestar var verkligen hårda som sten och mitt hjärta var dead set på att äta soja-yogurth med dippmix, avokado och pistagenötter till middag. Så jag bröt helt sonika upp en utav påsarna med de superspeciella avokadosarna som låg två och två i påsar och kostade ringa 32:50 kr. De var de enda som var ätbara och hell no! att jag betalar så mycket.

Förutom skulden och ångesten som malde i mitt bakhuvud så gnagde även något om att man skulle kunna lägga någon särskild frukt bland de gröna bastarderna, för att de ska mogna fortare. Nu kollade jag upp det hela och svaret är: äpple! Sådärja, då har jag räddat den här avokadosäsongen för er, kära läsare. Släng med ett äpple (alternativt tomat) i påsen och låt dem ligga i rumstemperatur. Befinner du dig i en mycket pressad situation, där endast en mogen avokado kan rädda ditt liv, så kan du linda in påsen i en handduk och lägga paketet på ett element. Aningen psykotiskt, men säkert väldigt effektivt.

(förövrigt föreslår stavningsprogrammet att jag bör skriva 'pistmaskiner' istället för pistagenötter. det hade ju varit en jättekonstig middag. usch!)

1 kommentar:

Der A-mann sa...

Ah men det var ju ett jättebra tips!

Frågeställningen gällande avoados är: hur kommer det sig at de alltid ä hårda? Rimligtvis borde man någon gång komma till affären och finna hårda OCH mjuka. Aldrig att det sker. Slänger de de mjuka efter stängning?