tisdag 3 februari 2009

Gammal mat kan vara bra saker.


Har varit lite slö med att mattipsa, men igår upptäckte jag än en gång hur bra vitkål faktiskt är. Jag tillhör inte den kategorin vegetarianer som kastar mig över alla möjliga grönsaker hur som helst. Rötter och kålsorter har alltid varit en svårt kategori i min bok. Däremot är det ju så sjukt billigt med vitkål att jag i höstas bestämde mig för att antingen lära mig gilla det, eller lära mig laga det på ett gott sätt. Det jag upptäckte var att det var jättelätt!
Vikål håller hur länge som helst. Du får ett jättestort kålhuvud för en tia, och det är dessutom nyttigt. Tricket är bara att salta mycket och tillaga lagom länge.
Igår, efter träningen blev det sojakorv med vitkål, lök och champinjoner. Perfekt mat att bara slänga in i ugnen och låta vara medans du är i duschen.
Du behöver:
Sojakorv (c:a 3 st per person)
Vitkål
Rödlök
Gul lök
Champinjoner

Blanda grönsakerna i en skål med salt, peppar och olja. Snåla inte med saltet.
Lägg korvarna i en annan form.
Släng in allt i ugnen på vettig värme. Eftersom jag har gasugn så är det svårt för mig att avgöra hur varm ugnen är, men tänk att du ska grilla grejerna så blir det bra.
Bonusgott: när korvarna har tinat, dela dem då på längden och vänd den släta sidan nedåt. Då får de lite sjysst stekyta.

Till detta, den belevade kryddan ketchup.
Kanske inte världens snyggaste måltid, men den var riktigt god och tog alldeles lagom lång tid och ansträngning att göra.

Bilden är stulen från en annan blogg, men det är rätt likt i alla fall.

Inga kommentarer: