torsdag 18 december 2008

Bra jävla dag aka GFD

Upptäcker att min dator bara har 504(! varför inte 512??) mb i RAM och ringer till IT för att få fulfixa med nytt. Kommer ta si och så lång tid...blablabla. No go, säger jag och går till en finnpajsare som jobbat här i hundra år och gnäller lite. Han hoppas ner till IT. IT kommer upp med fint, färskt RAM, men tyvärr är det fel så det funkar inte. Jag vägrar ge upp och hänger med IT ner till "Kjelle", en man man uppenbarligen förväntas veta vem det är. upp och ner i korridorer, gnäll och stök och djupa suckar från tjocka IT. Till slut har jag lyckats mygla mig till en helt ny dator, dubbelt minne, eller ja, typ iaf, jag fick 2gb istället. Tjocka IT stånkar iväg med den till andra "Kjelle", som man förväntas veta är en annan kjellebanan, för snabbinstallation. "Det är bråttom!" ropar jag glatt efter honom i de långa dystra kommunalkorridorerna.
20 minuter senare har jag ny dator med allt fräckt installerat på.
Sådärja, IT-tjockis, det var väl inte så jävla svårt?!


Unde de 20 minutrarna som jag väntar på min dator blir det folkfest i mitt rum. En lirare kommer in och säger att han fått akut ryggskott och måste använda massagestolen som står på mitt rum. Visst, fine, inga problem, säger jag men räknar inte med att hans snacksaliga kompis ska hänga med och ställa 20 snabba till mig under tiden. 20 stycken "janejkanskejavisstååååhvadtrevligt!" senare så kommer min chef in för vad jag tror är att höra efter hur landet ligger. Men icke. Han verkar mest vilja umgås lite. Jaha, visst välkommen in. 30 sekunder senare droppar ekonomichefen från rummet bredvid in och utropar glatt att han har hittat en linjal till mig. Tjoho! Eller vänta nu, jag har aldrig efterfrågat en linjal. Jag har nog inte ens använt en linjal sen jag med uselt betyg avslutade Matte A i gymnasiet. Eh... Tack?

Nu är det alltså fyra fryntliga män, varav en vibrerar hastigt i en stol, inne på mitt rum. Det stojas och skojas och är så trevligt. Sen försvinner alla på mindre än ett kick.
Jahapp.... och nu då?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ho ho ho, du är väll lite poppis då eftersom alla vill hänga hos dig.
Snabbt grejat med datorn måste jag säga. På min fd arbetsplats kunde man få vänta i månader på en ny muff till headsetet fast den gamla hade lossnat och fösvunnit.

Donny H sa...

Kanske jobba lite oxå?

Anonym sa...

Hehehe...har haft en liknande dag. Halva dagen har spenderats tillbakalutad & vriden mot dörren där halva företaget stått parad & undrat ifall något är klart än & ifall jag ska flytta, veckopendla eller om jag har något nytt på gång.

Så istället för en relativt lugn dag har jag fått stressa som f-n för att hinna med när jag är själv.

Ingen har vibrerat däremot. Det är lite synd.

in cell sa...

pikey: det krävdes en del del lismande och gnäll, piska och morot, men till slut så. Hatar mufftjyvar. De är den värsta sorten.

donny: tsss... det handlar mer om att ge en illusion av att jobba. köra costanzatricket och se stressad ut fungerar alldeles utmärkt.

valross: har företaget störtat helt på orten eller vad händer? vad ska hända med lunchgruppen?!!?
du kanske kan få något fint och vibrerande i avgångspresent av dina kollegor om inte annat...