tisdag 9 december 2008

Julskinka, my ass!

"Vid ett av Scans största slakterier, som ligger i Skara, slaktas upp till 3.000 grisar varje dag inför julen. De senaste fem åren har slakteriet investerat 110 miljoner kronor på en förbättrad djuromsorg." DN 9/12

Jag vet inte om du överhuvudtaget kan prata om 'djuromsorg' när du direkt efter tar livet av djuret. Det är så ironiskt på så många nivåer att försöka hålla ett djur lyckligt fram till den sekunden att detta fullt friska djur, ändå ska dödas. Men visst, det är ju viktigt att 'köttet' håller hög kvalitet. Och ironin i att prata om kvalitet när det ändå är en annan varelses röv du äter, den orkar jag inte ens börja reda ut.

Det är inte så att jag är emot bra djurhållning, såklart inte. Jag tycker bara att det är hyckleri att tvångsuppföda, tvångsmata, frakta och skjuta ett djur, helt medvetet, och sen försöka häva att man har 'bra djurhållning'. Om du ändå mördar en frisk varelse för att du tycker att det smakar smarrimums, så är du fortfarande lite småknasig.

1 kommentar:

Plotta sa...

Hej
Här beställde jag dom billiga böckerna!
http://www.megastore.se/template/next%2CShowCampaign.vm?catid=HBOK&campid=10102&source=1900