onsdag 10 december 2008

Godare och snällare alternativ

DN skriver om tillsatser och även om man kan bli trött på alla 'larm' hit och dit så är det väl vettigt att folk vaknar upp lite och inser vad de sätter i sig. Jag är ingen ängel själv när det gäller just tillsatser, men jag är i alla fall onyttig medvetet när jag väl är det.

Vill härmed tipsa om trevligare och godare alternativ till några av de produkter som DN varnar för:


Tångkaviar. Finns både från Enghav och en version som heter Caviart
Smakar _exakt_ likadant som fiskrom men är; kolestrolfri, billig, djurfri (den röda innehåller E120 dock), och mycket snällare mot både miljön och magen. Dessutom finns det något väldigt absurt i att äta fiskrom som jag tror många låter bli att tänka på. Finns i alla lite större livsmedelsbutiker.



Prinskorvarna byts lätt ut mot små, kryddiga sojakorvar från Hälsans Kök. Vanlig sojakorv brukar inte vara så mycket att hurra för, men den här versionen är betydligt godare. Rekommenderas varmt. Finns i alla lite större livsmedelsbutiker. Innehåller äggvita, så de är inte veganska, men ingen dog i framställningen i alla fall.





Julskinkan går också lätt att göra en vegetarisk version av. Att man kanske inte borde kalla det 'skinka' är såklart sant, men det är ju en direkt imitation, så vi kallar det det ändå. Oxon har receptet hos sig. Jag testade själv att göra den här förra året, och jag kan säga att den lurade många. En del kunde inte äta den för att det var så likt kött. Andra svullade i sig hur mycket som helst för att det var så gott att äta skinkmacka utan att nån hade strukit med på kuppen.

Att vi vegetarianer inte vill äta köttlikande produkter stämmer såklart ibland. Men många utav oss gillar fortfarande konsistensen och smaken utav en del köttgrejer och då är det ju inget fel i att försöka efterlikna dem så mycket det går. Huvudsaken är ju att ingen behöver dö för att jag tycker att det är sjysst att ha nåt som bär bearnaisesåsen från tallriken till min mun.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Nu kan jag inte det här men äggvita implicerar väl en liten abort iallafall?

De där sojakorvarna ska jag definitivt testa, & Seitan-grejen verkar intressant (borde väl gå att alternativkrydda ganska hårt också med tanke på grundreceptet).

in cell sa...

Ägg är ju bara hönsmens dvs. ingen befruktning har skett. Men hönsmens låter ju inte supersmaskigt det heller ;)

Julskinkan är riktigt sjysst. Alternativkryddning asbolut och griljering också. Tror jag missade det förra året.

Anonym sa...

Kaviar äter jag inte och inte korv heller men skinka däremot. Testade den vegetariska förra året och den var förvånandsvärt god. Brorsan är vegetarian och till jul kommer även flickvännen till honom som är laktovegan eller vad det heter.... då blir det genast lite klurigare med julmaten.

Om jag inte var så bekväm av mig skulle jag också bli vegan. Inte pga djuren men av hälsoskäl. Kött som ruttnar i kistan är äcklande.

in cell sa...

Mjölken/grädden är ju det som är lättast, Pikey!
Det finns ju sojagrädde/yogurt/mjölk, havremjölk/grädde/vaniljsås och rismjölk dessutom.
Brukar smakmässigt vara bäst med havregrädde tycker jag, och det finns oftast också.
Säg till om du vill ha några tips till just julbordet, jag har tio rätter på G i år.

Erika sa...

Wow! Jag måste prova att göra "julskinkan"! Awesome! Jag vill gärna ha fler julbordsrecept. De är annars de som brukar vara klurigast att komma på.

Donny H sa...

"Julskinkan" ser väl inte riktigt julskinkig ut. Men annars så - kanske borde prova.

in cell sa...

Erika: Du kan få massor om du vill. kolla även min kompis forum http://www.vegetariskt.ifokus.se/ har jag lagt upp hela julbordet. säg till om du vill ha nåt mer!

Donny: ja med tanke på dina matlådor och din mage kanske det kan var en god idé...hmm..

Erika sa...

Forumet och julbordsinlägget var perfekt! Allt låter fantastiskt gott. Jag måste garanterat prova bollarna med jordnötter och pirogerna, kanske även en minilåda Janssons frestelse. Yay!