onsdag 17 december 2008

Lite recept for the masses

Ni är några stycken som frågat efter recept nu, så jag tänkte plita ner några här. Eftersom jag själv är dålig på att följa recept så är dessa inte så noggranna. Ni får smaka och improvisera hela enkelt:

Senapssill
Du behöver:
3-4 st Auberginer
Senapssås: 5 msk dijonsenap eller stark senap och lite vitvinsvinäger, ett paket sojagrädde, 1½ msk strösocker (lös gärna upp i varmt vatten), lite ättiksprit (12%), 2 skvätt rapsolja, lite salt och peppar, en halv dillkruka (sån man köper), lite persilja

Auberginen skär du i typ 5×5 cm stora och 1,5 cm tjocka bitar. Salta dem ordentligt och låt ligga i typ en halvtimma. Häll av överbliven vätska och koka i kraftigt saltat vatten i ungefär 7 minuter. Håll lite koll så de inte hinner bli alldeles mörka och för geggiga. de ska ha lite tuggmotstånd kvar.
När bitarna är färdiga så blandar du ihop såsen och bitarna och låter stå något dag i kylen.

Jag höftade på alla mått överallt, men räkna med att auberginen ‘krymper’ väldigt mycket. jag har tre stora auberginer och det blev mindre än en liter i slutet.
Du kan ju göra vilken inläggningssås du vill och bara använda aubergine istället för sill. Jag tänker pröva den här nästa gång: http://www.lyckasmedmat.nu/recept.asp?receptnr=199


Nötbiffar
Välj de nötter du gillar bäst, jag kan tänka mig att det blir väldigt gott med cashew, men det var så himla dyrt just nu.
Du behöver:
en påse hasselnötter, en påse jordnötter, nån lök (jag hade i en purjo), torkad oregano, olja, något mjöl typ: glutenmjöl/sojamjöl/kikärtsmjöl/potatismjöl, senap, tabasco, salt och peppar.

Mixa nötterna väldigt mycket, det ska nästan vara som ett pulver.
Hacka och stek löken i lite olja och mixa sen ner den också.
Tillsätt alla andra grejer (utom mjölet) antingen direkt i mixern eller i någon bunke där det är lite lättare att gucka runt.
Smaka av och krydda till det så att inte nötsmaken blir alltför påträngande.
Ha i glutenmjölet eller vad du har hemma. Glutenmjöl brukar vara det som binder bäst. du kan börja med att ha i ungefär 2/3 dl och sen mer ifall det behövs. Ifall det blir för torrt kan du blanda ut med sojagrädde eller dylikt.
Forma till bollar och platta till.
Stek i rikligt med olja så det blir någon slags halvfritering.
Håll koll och vänd när det behövs.

Smeten går väldigt fort att göra, tänk att den ska vara som en godare färs så blir konsistensen rätt. Det som tar lite tid är att steka, eftersom man oftast bara kan steka 3-4 st i taget.

Några frågor på det?

Lycka till!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Smaskens! Jag som älskar nötter i maten. Måste testa det, låter inte allt för svårt. :)

in cell sa...

det var väldigt enkelt faktiskt. det går fort och får man bara till rätt konsistens på smeten så går hela proceduren på strax under en pisskvart.