måndag 15 december 2008

Fel spel i listan Gör om, gör rätt.

IDG/M3 lista 10 amigaspel vi minns men jag håller inte alls med. Ärligt talat så känner jag bara igen hälften av spelen i listan, och jag var ändå en katastrofalt hängiven Amigaspelare. Ett tecken på detta är väl att jag tog med mig min Amiga 500 när jag flyttade hemifrån 2002.

Tänkte därför göra min egen lista över de spel som jag gillade och spelade allra mest. Precis som Daniel Hessels lista så är det helt utan inbördes ranking.


Apprentice



Handlade om en liten trollkarlslärling som skulle lära sig allt möjligt. Rent och snyggt plattformsspel där man använde lådor till allt möjligt. Man kunde plocka upp den och släppa dem på valfri plats, till exempel på en fiende, oftast igelkott eller råtta, så denne dog. Man kunde även sparka lådorna på fienden eller använda dem till att bygga trappor. Stort plus för extremt bra hoppkänsla.
Det här spelet klarade jag aldrig. Det blev så sjuhelskotta svårt att man undrade vad fan de höll på med egentligen. Misstänkt fall av 'pengarna tog slut, vi hinner inte göra något slut så vi vrider upp svårighetsgraden istället'.


Chips Challenge



Utvecklare/IT-tekniker i trubbel som ska hitta kretskort. Minns inte riktigt vad grundplotten var. Kanske var det någon elak mellanchef eller något monopolföretag som stulit dem. Principen var i alla fall problemlösning i klassisk Zelda-vy. För varje bana fick man en kod så man kunde gå tillbaka ifall alla ens liv skulle ta slut.
Det här spelet har en svart 'kodbricka' som man behövde för att kunna spela, vilket gjorde det lite svårare att kopiera. Min mor, tech mama, löste dock detta genom att skriva ner alla möjliga kombinationer och kopiera upp denna lista till de som ville ha.

New Zealand Story




Minns inte riktigt plotten här heller, men jag tror att man skulle rädda sina kycklingkompisar från en stor val eller megakyckling eller något liknande(?). I alla fall så fanns det riktigt många olika tuffa vapen och grejer att flyga på. Favoriten var nog när man hade ballong (mittenbilden) och laserpistol. Om man vände på sig och sköt med laserpistoler 20 ggr åt olika håll på vissa speciella ställen, så uppstod ett svart hål som man kunde warpa på en värld längre fram genom.

Rainbow Island


Det här spelet lanserades på nåt sätt ihop med Bubble Bobble 2. Minns inte riktigt varför, men det var mycket marknadsföring från Taito Corp när det kom i alla fall. Det är rätt likt BB på det sättet att man kan spela två stycken, man fångar monster i regnbågar(istället för bubblor), regnbågarna går att använda som språngbräda och du börjar från varsitt motsatt hörn i nederkant.
Bland det bästa med det här spelet var att du kunde pausa, trypa på F11 och sen 'Help'-knappen 19 gånger, så fick du oändligt med liv.
Man undrar ju vem som kom på det första gången....

Mini Golf
Helt omöjligt att hitta bilder på det här fantastiska 'minigolf'-spelet. Det var verkligen allt annat än just minigolf. Du spelade ute i rymden, i magen på en val, i en asfylld öken, en krigsbombad stad och alla möjliga konstiga platser. Hittar den här länken, men eftersom allt som vanlig är spärrat från jobbdatorn så vet jag inte om den är nåt att ha.


Måste tänka lite till om det är några riktiga pärlor jag missat, kanske återkommer med uppdateringar.


9 kommentarer:

Anonym sa...

Har inte spelat ett enda av de där. Sedan mitten av 90-talet har jag varit så nedgången i Championship Manager-cum-Football Manager-träsket att i princip allt annat har ratats.

Chips Challenge var däremot min fru helt loss på ett tag.

Anonym sa...

Trots att jag tillhör en generation som spelat sig igenom ungdomen så har jag mycket vaga minnen av att jag ens spelat. Ice climber minns jag att vi fick med när vi hyrde ett Nintendo på Åkes video. Känner mig lite utanför när alla pratar nostalgispel....

in cell sa...

pikegirl: har du föträngt allt? hände det något väldigt obehgligt i samband med spelandet eller?
Gillade konceptet med att man kunde hyra grejer på videobutiker. Kan man det fortfarande?

vallis: CM och FM är livsfarliga stigar att gå. det har försvunnit mången man i de sumpmarkerna.

Anonym sa...

Antar att jag helt enkelt hellre mimade till Carola och gjorde egna blandkasetter med låtar från Traxlistan ;)

Anonym sa...

Tror inte det går att hyra spelkonsoler längre men faktiskt, det vore inte så dumt...

Unknown sa...

jag vill spöa skiten ur mig själv som 13-14 åring då jag sålde min kära amiga 2000. förstörde så många joysticks på den tiden...

några favoriter:

agony
ports of call
speedball 2 "I SCREAM ICE CREAM!"
it came from the desert
elvira: mistress of the dark
secret of monkey island look, a threeheaded monkey!
alien breed
loom
nuclear war
the spy who loved me
james pond 2: codename robocod
battle chess
skidmarks
gravity force
chuck rock
cool world
out of this world
fate of atlantis
dyna blaster
moonstone

måste nog bygga en mame maskin...

Unknown sa...

darkseed

hur kunde jag missa det! så jäkla creepy.

in cell sa...

osmo: haha! jag tyckte jag la ner orimligt med tid på det här inlägget, men du måste ju ha suttit en halvdag med den där listan.

Blir det gayniggers from outerspace i jul eller?

Unknown sa...

jo... Jag letade efter ett spel till jag inte kommer ihåg namnet på i över en timme, fick ge upp... Ska leta efter filmen, hittade den på usenet förra året men hittar jag inte dvdn får vi ta och sladda ner den igen.